“Bir bölge, iki dil, üç kültür”. Bu, 15 yıl önce Estonya'da, Rusya sınırındaki Peipus Gölü boyunca uzanan ve artık giderek daha cazip bir turizm merkezi haline gelen bölgede doğan bir ağ olan 'Soğan Yolu'nun sloganıdır. Estonya'nın ikinci şehri Tartu'nun Güney Estonya'daki diğer 20 belediyeyle birlikte 2024 yılında Avrupa Kültür Başkenti unvanına sahip olmasını sağlayan büyük proje sayesinde oldukça hareketli bir sezonu kapatıyor. Bu nedenle, bölgeye 'genişletilmiş' bir unvan, yalnızca kentsel kısmın değil aynı zamanda keşfedilmeyi bekleyen kırsal merkezlerin de geliştirilmesini ve tanıtılmasını mümkün kıldı.
Peipus Gölü boyunca birbirini takip eden 'sokak köyleri' gibi: kilometrelerce uzanan, ana caddeye bakan ve yalnızca bahçeleri ve avlularıyla ayrılan rengarenk evler. Bölgenin kültürel ve gastronomik mirasının bir sembolü olan, suya yakın kumlu, humus bakımından zengin toprakta yetişen ünlü Peipus soğanları burada yetiştirilir: altın sarısı renktedir, örgüler veya çelenkler halinde saklanır. evlerin ya da restoranların kapılarının dışında, özellikle ağustos ve eylül ayları arasında, hasat sonunda, cadde boyunca karşılaşılan az çok doğaçlama büfeler ve pazarlarda, satılmaya ve soğuk kışa saklanmaya hazır.
Dört yıl süren ve Kostja Soğan çiftliğini ziyaret ederek hakkında her şeyi öğrenebileceğiniz bir soğan yetiştirme döngüsü. Böylece soğanın her parçasının, sadece ampulünün değil, aynı zamanda doğranmış ve ekşi krema ile karıştırılmış yapraklarının da salataları süslemek için kullanıldığını öğreniyoruz. Ve mutfakta, çorbalardan garnitürlere, kaçınılmaz soğanlı turtalara kadar, sonsuz versiyonlarda yapılan ve her yıl restoran işletmecilerinin ve özel şahısların birincilik kazanmak için yarıştığı bir yarışma ile tamamlanan çeşitli kullanımlar vardır.
Sovyet döneminde bu bölgede yetişen soğanlar St. Petersburg pazarlarına tedarik sağlıyordu; Rejimin çöküşüyle birlikte üretim yalnızca iç pazara ve bazı yıllar da turizm pazarına yöneldi. Hatta kurumların, özel kişilerin ve işletmelerin girişimiyle 2009 yılında adını bu değerli üründen alan 30'u aşkın turistik faaliyet ağı doğmuştur. 'Soğan Yolu' (Estonca'da 'Sibulatee'), doğa ve gelenekler arasında sunduğu olanaklar, konaklama tesisleri ve Estonyalı ve uluslararası turistler tarafından giderek daha fazla takdir edilen bölgeyi tanıtmak için birlikte çalışmak ve sinerji yaratmak amacıyla oluşturuldu. ve kültür merkezleri.
Tartu'dan yarım saat uzaklıktaki 'Soğan Yolu', Varnja'dan Kallaste'ye kadar uzanıyor ve Estonya ile Rusya arasındaki sınırı belirleyen, Avrupa'nın beşinci ve ülkenin en büyük yolu olan Peipus Gölü boyunca uzanıyor. Çok uzun, engebeli kıyıya ve geniş kumsallara hayranlıkla bakmak için bakış açılarından birinden baktığınızda, bu çok sakin su kütlesinin kıyısının yalnızca birkaç kilometre açıklarında, aşılması imkansız, görünmez bir bariyerin bulunduğunu düşünmezsiniz. yerel balıkçılar için, bunun ötesinde Avrupa Birliği sona erecek ve dünya değişecek. Belki de bunun nedeni, bir yandan korku salmak için geri dönen eski Sovyet hükümdarının ülke tarihinin karanlık yıllarına ait olması, diğer yandan bu sınır topraklarında halkların ve dillerin bir arada yaşamasıdır (Rusça konuşulmaktadır). akıcı bir şekilde) uzaktan gelir.
Aslında, 1600'lerin sonlarından bu yana, Estonyalı çiftçilerin yerel topluluğu, kendi lehçeleri ve gelenekleriyle, Rusya'daki zulümden kaçan Ortodoks dini azınlık olan 'Rus Eski İnananlar' ile birleşmiştir. ayinle ilgili reform ve gölün Estonya kıyısına sığındı. Soğan ekimini ve balıkçılık uygulamasını başlatanlar onlardır; ayrıca her biri kendi 'Dua Evi'ne sahip olan ve dini törenlerin yapıldığı çok sayıda köy kurmuşlardır. 300 yıl boyunca, dinsel uygulamalara düşman olan Sovyet döneminde bile ritüellerini ve kültürlerini değiştirmeden korudular ve bugün bile Estonya'nın yeni bağımsızlığıyla 'yeniden doğan' bu eski gelenekler, kıyılarda oldukça canlı. azınlığın hâlâ yaşadığı göl.
Ancak bu bölgenin tarihine ve mimarisine damgasını vuran üçüncü bir kültür daha var: Kuzey Haçlı Seferleri'nin ardından 13. yüzyıl gibi erken bir tarihte Estonya ve Letonya'ya gelen ve daha sonra elit bir ticari ve ticari topluluk olarak yerleşen Baltık Almanlarının kültürü. politik. Bu etnik Alman sakinler her zaman yerel halktan ayrı kaldılar: Baltık Almanlarının toplu olarak Almanya'ya döndüğü 1919'da Rus İmparatorluğu'nun sona ermesine ve Estonya'nın bağımsızlığına kadar ayrıcalıklar ve idari haklar verilen bir tür aristokrasi. Ancak arkalarında kalıcılıklarının ve güçlerinin izlerini bırakarak ülkenin farklı yerlerinde ve özellikle Peipsimaa bölgesinde inşa ettikleri Batı tarzı soylu evleri gibi açıkça görülüyor.
En ünlüleri arasında, geçmişi 16. yüzyıla dayanan ancak 19. yüzyılın sonunda, Alman-Baltık baronu Arved von Nolcken tarafından İskoç kraliyet ikametgahı Balmoral model alınarak neo-Gotik tarzda yeniden inşa edilen Alatskivi Kalesi yer alır. ailesiyle birlikte burada yaşıyordu. 2005 ile 2011 yılları arasında gerçekleştirilen, mobilyalar, duvar halıları ve ahşap paneller de dahil olmak üzere yakın zamanda yapılan restorasyonla yeniden canlanan bir atmosferde. Kuleler arasında beyaz bir cepheye sahip olan Kale, halen kullanım amacına ulaşmayı bekleyen diğer binaların da bulunduğu geniş bir parkla çevrilidir. Bugün çok az odalı seçkin bir otele, periyodik olarak temalı akşam yemeklerine de ev sahipliği yapan çok kültürlü bir menüye sahip bir restorana ve iki müzeye ev sahipliği yapan bir mimari mücevher: Bodrum katında, çalışan hizmetçilerin hayatlarının öyküsünü anlatan orijinal bir yeniden yorum. soylular ve üst kat için, aslen ülkenin birçok kahramanının doğduğu bu bölgeden olan Estonyalı besteci ve lider Eduard Tubin'e ait enstrümanlar, nesneler ve hatıra eşyalarından oluşan bir koleksiyon.
Yapıda ayrıca üretim tekniğini öğrenebileceğiniz, hediyelik eşya satın alabileceğiniz veya evinize götürebileceğiniz kendi hediyelik eşyanızı yaratabileceğiniz bir seramik atölyesi de bulunmaktadır. Kalenin girişinde, Hollandalı bir adam tarafından işletilen Alatskivi Antika galerisinde de çok çeşitli vintage ve antika objeler bulunabilir ve burada geçmişe gerçek bir dalış yapabilirsiniz. 'Soğan Yolu'nun bir parçası olan Alatskivi Kalesi'ni ziyaret etmek, görkemli olaylara tanık olmanın yanı sıra, aynı zamanda ağın parçası olan diğer yapılar gibi ziyaretçiye de çeşitli bir deneyim sunuyor. Zamanın tarihi ve kültürel bir tanıklığı var ama aynı zamanda yaşatılan bir geleneği de yaşıyoruz.
'Eski İnanan Rusların' hikâyesini ve geleneklerini anlatmak için yakın zamanda yenilenen Kolkja müzesi oluşturuldu; burada tipik bir evin çeşitli odaları yeniden yaratıldı ve geleneksel kıyafetler ile gündelik nesneler sergilendi. Üst katta, bir şapelin aslına sadık kalınarak yeniden inşa edilmesinin önünde, 3 boyutlu bir görüntüleyicinin yardımıyla, bu azınlığın yüzyıllardır uyguladığı ve savunduğu eski Ortodoks ritüeline göre bir ayin kutlamasına tanık olabilirsiniz.
Daha sonra, ev sahibi ailenin bir semaver koleksiyonunu kıskançlıkla koruduğu, muslukla donatılmış konteynerin, geleneksel olarak Rusya'da ve diğer ülkelerde kullanılan modern çaydanlığın öncüsü olan Semaver Evi'ni ziyaret ederek 'Rus Eski İnananlarının' gerçek bir evine girebilirsiniz. Slav ülkeleri ve suyu ısıtmak için doğu. Eski ve modern, renkli ve metalik, farklı boyut ve şekillerde 200'den fazla örnek var; bunlar çoğunlukla Rusya'dan geliyor, ancak sadece Rusya'dan değil. Birbirinden farklı olan her ayrıntıyı kavramak için bakışlarınızı kaybetmenin yanı sıra, semaverde kaynamış su ile hazırlanan çayın yanı sıra zencefille tatlandırılmış geleneksel bisküvilerin de tadına bakabilirsiniz. Tek şart, bu bölgelerde sıklıkla olduğu gibi, girişte ayakkabılarınızı çıkarıp yine tipik ve çok sıcak tutan bir çift terlik giymek.
18. yüzyıldan kalma başka bir ev, Peipsimaa Miras Merkezi ve Hindiba Müzesi'ne ev sahipliği yapıyor: sanatçı ve mucit Heikki Põldma ve her şeyden önce eşi Kairi Güsson ile birlikte bu yerin ruhuyla yapılan toplantıyla zenginleşen, yerel kültürün bir karışımı ve başlı başına bir deneyim. güzel havalarda soğanlı panzerotto tadabileceğiniz veya nadir hindiba kahvesi içebileceğiniz dinlenme alanıyla kim ilgileniyor? Evet, çünkü 'Eski Rus İnançlıları' ile birlikte yaşamaktan doğan geleneklerin karışımının bin bir yönünü anlatan bu kültür merkezinde, aynı zamanda küçük bir hindiba müzesi de var. Daha ucuz olması ve soğuk iklimlerde bile yetiştirilebilmesi nedeniyle kahve yerine 18. yüzyılda İtalya'da başlamış ve eski bir kurutma fırınının hala çalışır durumda olduğu görülebilmektedir. Oldukça sağlıklı olduğu da değerlendirilen bu içeceği sevenler ve merak edenler, kültür merkezindeki dükkandan poşetler halinde kurutulmuş hindiba alıp evlerinde hazırlayabilecekler.
İkinci katındaki atölyede yapılanlar da dahil olmak üzere yerel el sanatları ürünlerini bulabileceğiniz, anıları da nesilden nesile aktarılan 'Rus Eski İnananları'nın kumaş baskı boyama tekniklerini öğrenmek için atölye çalışmalarının yapıldığı minyatür çarşı. simgeler ve diğer kutsal nesnelerin aşağıda toplanması. Açık alanda sergilenen ve eski mekanizmaları yeniden öneren ustaca yaratımlara göz atmazsanız, Peipsimaa Miras Merkezi ziyaretinin tamamlanmış olduğu düşünülemez.
Her ne kadar çağdaş bir görünüme sahip olsa da bir diğer özel mekan da, kurucuları ve küratörleri Kaili Kask ve Raul Oreskin tarafından şans eseri ve içgüdüsel olarak satın alınan bir 'sokak köyü'ndeki bir binada yaklaşık on yıl önce açılan bir sanat galerisi olan Voronja Galerisi'dir. Yaz aylarında çift, Tartu'dan modern sanatın tapınağı ve sürdürülebilirliğin ilahisi haline gelen ikinci evlerine taşındı. Kısmen galeri, kısmen de kafe olarak kullanılan, bahçeye bakan eski çerçevelerden oluşan bir pencereyle aydınlatılan tasarım iç mekanlarıyla keşfedilecek bir dünya olan özel bir ev: modern heykeller ve modern heykellerden oluşan bir park. misafirlerin kullanımına sunulan dış mekan masalarıyla uyum sağlayan nesneler; Her Estonya evinde mutlaka bulunması gereken sauna bile sergi alanına dönüştürüldü.
Sürekli bir keşif olan bu mekanda her şey dalgın bir şekilde yerli yerinde ve her detay büyük bir tutkuyu anlatıyor. Galeri her yıl farklı bir sergi sunuyor; bu yılki etkinlik 'Geleceğin Vizyonları' başlığını taşıyor ve Tartu2024 programının bir parçası. Ziyaretçileri bizzat karşılayan sahipleri, bu yıl İtalya'da bir sanatçı misafirliği için bir süre programa dahil edecek. Ve kim bilir, burada tam anlamıyla “nüfus azaltılacak” bir formatı yeniden yaratabilecekleri yerel bir ortama aşık olabilirler.
Sanat ve kültürün doğayla harmanlandığı 'Soğan Yolu'nda birbirinden farklı deneyimler yaşanıyor. Aslında en üstün olan, gölden ormana kadar uzanan, mantar ve kırmızı meyveler açısından zengin manzaradır. Kuş gözlemciliği, sportif balıkçılık, bisiklet ve trekking gibi aktiviteler yaygın olarak yapılmaktadır. Estonyalıların DNA'sının bir parçası olan ve Finlandiya'dan Rusya'ya kadar çeşitli 'okullarda' ifade edilen sauna deneyimi de elbette kaçırılmaması gereken bir deneyim. Ama aynı zamanda gerçek bir nadirlik de var; duman saunası veya İngilizce'deki adıyla 'duman saunası': cilt için her derde deva olarak kabul edilen geleneksel tıbbın eski ritüelleriyle bağlantılı bir Baltık geleneği. Örneğin ormanın ortasında karakteristik ahşap bungalovlarda konaklama imkanı sunan konaklama tesislerinden birini deneyebilirsiniz.
Bu elbette sadece yaz aylarında yapılabilecek bir seçenektir. Ancak uzun, soğuk ve karanlık kış aylarında bile 'Soğan Yolu'nda yapılabilecek pek çok aktivite ve deneyim vardır. Göl donduğunda hala balık tutmaya gidebilirsiniz, hatta kancayı atmak için özel bir açıklığı olan kapalı kulübeler inşa etmeyi ve bu sularda yaşayan 37 balık türünden birini yakalamayı düşünenler bile var.
Aslında soğanın yanı sıra balık da bölgedeki restoranlarda, barlarda ve sokak yemeği olarak sunulan diğer önemli malzemedir. Çoğunlukla tütsülenerek korunan bu bitki, evlerin dışına ve ziyafetlere soğan gibi asılır ve Avrupa sınırlarına giden bu uzun ve şaşırtıcı yolda seyahat edenlere renk verir ve onlara eşlik eder.
Peipus Gölü boyunca birbirini takip eden 'sokak köyleri' gibi: kilometrelerce uzanan, ana caddeye bakan ve yalnızca bahçeleri ve avlularıyla ayrılan rengarenk evler. Bölgenin kültürel ve gastronomik mirasının bir sembolü olan, suya yakın kumlu, humus bakımından zengin toprakta yetişen ünlü Peipus soğanları burada yetiştirilir: altın sarısı renktedir, örgüler veya çelenkler halinde saklanır. evlerin ya da restoranların kapılarının dışında, özellikle ağustos ve eylül ayları arasında, hasat sonunda, cadde boyunca karşılaşılan az çok doğaçlama büfeler ve pazarlarda, satılmaya ve soğuk kışa saklanmaya hazır.
Dört yıl süren ve Kostja Soğan çiftliğini ziyaret ederek hakkında her şeyi öğrenebileceğiniz bir soğan yetiştirme döngüsü. Böylece soğanın her parçasının, sadece ampulünün değil, aynı zamanda doğranmış ve ekşi krema ile karıştırılmış yapraklarının da salataları süslemek için kullanıldığını öğreniyoruz. Ve mutfakta, çorbalardan garnitürlere, kaçınılmaz soğanlı turtalara kadar, sonsuz versiyonlarda yapılan ve her yıl restoran işletmecilerinin ve özel şahısların birincilik kazanmak için yarıştığı bir yarışma ile tamamlanan çeşitli kullanımlar vardır.
Sovyet döneminde bu bölgede yetişen soğanlar St. Petersburg pazarlarına tedarik sağlıyordu; Rejimin çöküşüyle birlikte üretim yalnızca iç pazara ve bazı yıllar da turizm pazarına yöneldi. Hatta kurumların, özel kişilerin ve işletmelerin girişimiyle 2009 yılında adını bu değerli üründen alan 30'u aşkın turistik faaliyet ağı doğmuştur. 'Soğan Yolu' (Estonca'da 'Sibulatee'), doğa ve gelenekler arasında sunduğu olanaklar, konaklama tesisleri ve Estonyalı ve uluslararası turistler tarafından giderek daha fazla takdir edilen bölgeyi tanıtmak için birlikte çalışmak ve sinerji yaratmak amacıyla oluşturuldu. ve kültür merkezleri.
Tartu'dan yarım saat uzaklıktaki 'Soğan Yolu', Varnja'dan Kallaste'ye kadar uzanıyor ve Estonya ile Rusya arasındaki sınırı belirleyen, Avrupa'nın beşinci ve ülkenin en büyük yolu olan Peipus Gölü boyunca uzanıyor. Çok uzun, engebeli kıyıya ve geniş kumsallara hayranlıkla bakmak için bakış açılarından birinden baktığınızda, bu çok sakin su kütlesinin kıyısının yalnızca birkaç kilometre açıklarında, aşılması imkansız, görünmez bir bariyerin bulunduğunu düşünmezsiniz. yerel balıkçılar için, bunun ötesinde Avrupa Birliği sona erecek ve dünya değişecek. Belki de bunun nedeni, bir yandan korku salmak için geri dönen eski Sovyet hükümdarının ülke tarihinin karanlık yıllarına ait olması, diğer yandan bu sınır topraklarında halkların ve dillerin bir arada yaşamasıdır (Rusça konuşulmaktadır). akıcı bir şekilde) uzaktan gelir.
Aslında, 1600'lerin sonlarından bu yana, Estonyalı çiftçilerin yerel topluluğu, kendi lehçeleri ve gelenekleriyle, Rusya'daki zulümden kaçan Ortodoks dini azınlık olan 'Rus Eski İnananlar' ile birleşmiştir. ayinle ilgili reform ve gölün Estonya kıyısına sığındı. Soğan ekimini ve balıkçılık uygulamasını başlatanlar onlardır; ayrıca her biri kendi 'Dua Evi'ne sahip olan ve dini törenlerin yapıldığı çok sayıda köy kurmuşlardır. 300 yıl boyunca, dinsel uygulamalara düşman olan Sovyet döneminde bile ritüellerini ve kültürlerini değiştirmeden korudular ve bugün bile Estonya'nın yeni bağımsızlığıyla 'yeniden doğan' bu eski gelenekler, kıyılarda oldukça canlı. azınlığın hâlâ yaşadığı göl.
Ancak bu bölgenin tarihine ve mimarisine damgasını vuran üçüncü bir kültür daha var: Kuzey Haçlı Seferleri'nin ardından 13. yüzyıl gibi erken bir tarihte Estonya ve Letonya'ya gelen ve daha sonra elit bir ticari ve ticari topluluk olarak yerleşen Baltık Almanlarının kültürü. politik. Bu etnik Alman sakinler her zaman yerel halktan ayrı kaldılar: Baltık Almanlarının toplu olarak Almanya'ya döndüğü 1919'da Rus İmparatorluğu'nun sona ermesine ve Estonya'nın bağımsızlığına kadar ayrıcalıklar ve idari haklar verilen bir tür aristokrasi. Ancak arkalarında kalıcılıklarının ve güçlerinin izlerini bırakarak ülkenin farklı yerlerinde ve özellikle Peipsimaa bölgesinde inşa ettikleri Batı tarzı soylu evleri gibi açıkça görülüyor.
En ünlüleri arasında, geçmişi 16. yüzyıla dayanan ancak 19. yüzyılın sonunda, Alman-Baltık baronu Arved von Nolcken tarafından İskoç kraliyet ikametgahı Balmoral model alınarak neo-Gotik tarzda yeniden inşa edilen Alatskivi Kalesi yer alır. ailesiyle birlikte burada yaşıyordu. 2005 ile 2011 yılları arasında gerçekleştirilen, mobilyalar, duvar halıları ve ahşap paneller de dahil olmak üzere yakın zamanda yapılan restorasyonla yeniden canlanan bir atmosferde. Kuleler arasında beyaz bir cepheye sahip olan Kale, halen kullanım amacına ulaşmayı bekleyen diğer binaların da bulunduğu geniş bir parkla çevrilidir. Bugün çok az odalı seçkin bir otele, periyodik olarak temalı akşam yemeklerine de ev sahipliği yapan çok kültürlü bir menüye sahip bir restorana ve iki müzeye ev sahipliği yapan bir mimari mücevher: Bodrum katında, çalışan hizmetçilerin hayatlarının öyküsünü anlatan orijinal bir yeniden yorum. soylular ve üst kat için, aslen ülkenin birçok kahramanının doğduğu bu bölgeden olan Estonyalı besteci ve lider Eduard Tubin'e ait enstrümanlar, nesneler ve hatıra eşyalarından oluşan bir koleksiyon.
Yapıda ayrıca üretim tekniğini öğrenebileceğiniz, hediyelik eşya satın alabileceğiniz veya evinize götürebileceğiniz kendi hediyelik eşyanızı yaratabileceğiniz bir seramik atölyesi de bulunmaktadır. Kalenin girişinde, Hollandalı bir adam tarafından işletilen Alatskivi Antika galerisinde de çok çeşitli vintage ve antika objeler bulunabilir ve burada geçmişe gerçek bir dalış yapabilirsiniz. 'Soğan Yolu'nun bir parçası olan Alatskivi Kalesi'ni ziyaret etmek, görkemli olaylara tanık olmanın yanı sıra, aynı zamanda ağın parçası olan diğer yapılar gibi ziyaretçiye de çeşitli bir deneyim sunuyor. Zamanın tarihi ve kültürel bir tanıklığı var ama aynı zamanda yaşatılan bir geleneği de yaşıyoruz.
'Eski İnanan Rusların' hikâyesini ve geleneklerini anlatmak için yakın zamanda yenilenen Kolkja müzesi oluşturuldu; burada tipik bir evin çeşitli odaları yeniden yaratıldı ve geleneksel kıyafetler ile gündelik nesneler sergilendi. Üst katta, bir şapelin aslına sadık kalınarak yeniden inşa edilmesinin önünde, 3 boyutlu bir görüntüleyicinin yardımıyla, bu azınlığın yüzyıllardır uyguladığı ve savunduğu eski Ortodoks ritüeline göre bir ayin kutlamasına tanık olabilirsiniz.
Daha sonra, ev sahibi ailenin bir semaver koleksiyonunu kıskançlıkla koruduğu, muslukla donatılmış konteynerin, geleneksel olarak Rusya'da ve diğer ülkelerde kullanılan modern çaydanlığın öncüsü olan Semaver Evi'ni ziyaret ederek 'Rus Eski İnananlarının' gerçek bir evine girebilirsiniz. Slav ülkeleri ve suyu ısıtmak için doğu. Eski ve modern, renkli ve metalik, farklı boyut ve şekillerde 200'den fazla örnek var; bunlar çoğunlukla Rusya'dan geliyor, ancak sadece Rusya'dan değil. Birbirinden farklı olan her ayrıntıyı kavramak için bakışlarınızı kaybetmenin yanı sıra, semaverde kaynamış su ile hazırlanan çayın yanı sıra zencefille tatlandırılmış geleneksel bisküvilerin de tadına bakabilirsiniz. Tek şart, bu bölgelerde sıklıkla olduğu gibi, girişte ayakkabılarınızı çıkarıp yine tipik ve çok sıcak tutan bir çift terlik giymek.
18. yüzyıldan kalma başka bir ev, Peipsimaa Miras Merkezi ve Hindiba Müzesi'ne ev sahipliği yapıyor: sanatçı ve mucit Heikki Põldma ve her şeyden önce eşi Kairi Güsson ile birlikte bu yerin ruhuyla yapılan toplantıyla zenginleşen, yerel kültürün bir karışımı ve başlı başına bir deneyim. güzel havalarda soğanlı panzerotto tadabileceğiniz veya nadir hindiba kahvesi içebileceğiniz dinlenme alanıyla kim ilgileniyor? Evet, çünkü 'Eski Rus İnançlıları' ile birlikte yaşamaktan doğan geleneklerin karışımının bin bir yönünü anlatan bu kültür merkezinde, aynı zamanda küçük bir hindiba müzesi de var. Daha ucuz olması ve soğuk iklimlerde bile yetiştirilebilmesi nedeniyle kahve yerine 18. yüzyılda İtalya'da başlamış ve eski bir kurutma fırınının hala çalışır durumda olduğu görülebilmektedir. Oldukça sağlıklı olduğu da değerlendirilen bu içeceği sevenler ve merak edenler, kültür merkezindeki dükkandan poşetler halinde kurutulmuş hindiba alıp evlerinde hazırlayabilecekler.
İkinci katındaki atölyede yapılanlar da dahil olmak üzere yerel el sanatları ürünlerini bulabileceğiniz, anıları da nesilden nesile aktarılan 'Rus Eski İnananları'nın kumaş baskı boyama tekniklerini öğrenmek için atölye çalışmalarının yapıldığı minyatür çarşı. simgeler ve diğer kutsal nesnelerin aşağıda toplanması. Açık alanda sergilenen ve eski mekanizmaları yeniden öneren ustaca yaratımlara göz atmazsanız, Peipsimaa Miras Merkezi ziyaretinin tamamlanmış olduğu düşünülemez.
Her ne kadar çağdaş bir görünüme sahip olsa da bir diğer özel mekan da, kurucuları ve küratörleri Kaili Kask ve Raul Oreskin tarafından şans eseri ve içgüdüsel olarak satın alınan bir 'sokak köyü'ndeki bir binada yaklaşık on yıl önce açılan bir sanat galerisi olan Voronja Galerisi'dir. Yaz aylarında çift, Tartu'dan modern sanatın tapınağı ve sürdürülebilirliğin ilahisi haline gelen ikinci evlerine taşındı. Kısmen galeri, kısmen de kafe olarak kullanılan, bahçeye bakan eski çerçevelerden oluşan bir pencereyle aydınlatılan tasarım iç mekanlarıyla keşfedilecek bir dünya olan özel bir ev: modern heykeller ve modern heykellerden oluşan bir park. misafirlerin kullanımına sunulan dış mekan masalarıyla uyum sağlayan nesneler; Her Estonya evinde mutlaka bulunması gereken sauna bile sergi alanına dönüştürüldü.
Sürekli bir keşif olan bu mekanda her şey dalgın bir şekilde yerli yerinde ve her detay büyük bir tutkuyu anlatıyor. Galeri her yıl farklı bir sergi sunuyor; bu yılki etkinlik 'Geleceğin Vizyonları' başlığını taşıyor ve Tartu2024 programının bir parçası. Ziyaretçileri bizzat karşılayan sahipleri, bu yıl İtalya'da bir sanatçı misafirliği için bir süre programa dahil edecek. Ve kim bilir, burada tam anlamıyla “nüfus azaltılacak” bir formatı yeniden yaratabilecekleri yerel bir ortama aşık olabilirler.
Sanat ve kültürün doğayla harmanlandığı 'Soğan Yolu'nda birbirinden farklı deneyimler yaşanıyor. Aslında en üstün olan, gölden ormana kadar uzanan, mantar ve kırmızı meyveler açısından zengin manzaradır. Kuş gözlemciliği, sportif balıkçılık, bisiklet ve trekking gibi aktiviteler yaygın olarak yapılmaktadır. Estonyalıların DNA'sının bir parçası olan ve Finlandiya'dan Rusya'ya kadar çeşitli 'okullarda' ifade edilen sauna deneyimi de elbette kaçırılmaması gereken bir deneyim. Ama aynı zamanda gerçek bir nadirlik de var; duman saunası veya İngilizce'deki adıyla 'duman saunası': cilt için her derde deva olarak kabul edilen geleneksel tıbbın eski ritüelleriyle bağlantılı bir Baltık geleneği. Örneğin ormanın ortasında karakteristik ahşap bungalovlarda konaklama imkanı sunan konaklama tesislerinden birini deneyebilirsiniz.
Bu elbette sadece yaz aylarında yapılabilecek bir seçenektir. Ancak uzun, soğuk ve karanlık kış aylarında bile 'Soğan Yolu'nda yapılabilecek pek çok aktivite ve deneyim vardır. Göl donduğunda hala balık tutmaya gidebilirsiniz, hatta kancayı atmak için özel bir açıklığı olan kapalı kulübeler inşa etmeyi ve bu sularda yaşayan 37 balık türünden birini yakalamayı düşünenler bile var.
Aslında soğanın yanı sıra balık da bölgedeki restoranlarda, barlarda ve sokak yemeği olarak sunulan diğer önemli malzemedir. Çoğunlukla tütsülenerek korunan bu bitki, evlerin dışına ve ziyafetlere soğan gibi asılır ve Avrupa sınırlarına giden bu uzun ve şaşırtıcı yolda seyahat edenlere renk verir ve onlara eşlik eder.